Direct naar content
Terug naar de home pagina van De Koning wonen

De elektrische auto thuis opladen

De opmars van de elektrische auto is begonnen. Het is alweer ruim tien jaar geleden dat Tesla haar eerste elektrische auto’s in Nederland introduceerde en vandaag de dag is deze niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Ieder automerk is er wel mee bezig en de komende jaren zullen er veel elektrische auto’s uit de fabrieken komen. De overheid stimuleert het elektrisch rijden door u, als particulier, bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto een subsidie in het vooruitzicht te stellen van € 3.350,-.

Hoe doe ik dat thuis, als ik een elektrische auto ga rijden?

Thuis kunt u uw auto opladen door een laadpaal of wallbox te plaatsen. Bij het aanschaffen van een laadpaal zijn er meer zaken waar u op moet letten. De ontwikkelingen gaan snel en langzamerhand ontstaan er standaarden die het kiezen van de juiste laadpaal gemakkelijker maakt.

De capaciteit van uw meterkast – Is het een 1-fase of 3-fasen aansluiting?

In oudere woningen komt het nog voor dat u een 1-fase groepenkast aantreft. Een 1-fase aansluiting levert 220/230 Volt en heeft 1x 25 of 1 x30 Ampère.

De meeste woningen zijn voorzien van een 3-fasen elektrische installatie. Als u een 3-fasen groepenkast heeft, staat er 3x 220/230 Volt of 380/400 Volt op uw elektriciteitsmeter. De standaard huisaansluiting is de 3x 25 Ampère. 

De laadpaal thuis heeft meestal een capaciteit van 3,7kW (1-fase) of 11 kW (3-fasen).
De capaciteit van de meterkast in uw woning bepaalt de capaciteit van uw laadpaal.

Gebruikt uw installatie meer stroom dan deze aankan, dan valt de stroom uit met het doorslaan van de stoppen. De laadpaal voor uw auto is een apparaat die veel stroom vraagt van uw installatie en dus is het risico van overbelasting reëel.

De oplossing om dit te voorkomen is load balancing.
Load balancing is een slimme functie die detecteert hoeveel stroom u in huis gebruikt. Het laadvermogen voor de auto wordt daar vervolgens op aangepast. De elektrische apparaten in huis werken daardoor zoals het hoort en het stroomnet in huis wordt op deze manier beschermd tegen overbelasting. Dus geen doorgeslagen stoppen in de meterkast en bovendien wordt de auto altijd met het maximaal beschikbare vermogen opgeladen.
De nieuwe generatie laadpalen bieden optioneel load balancing aan.

De laadpaal
Het makkelijkste bij de laadpaal thuis is een kabel met een vaste verbinding. U komt thuis en steekt de stekker in de auto. Gaat u weg, dan ontkoppelt u de kabel en hangt u deze op bij de laadpaal. Niks geen gesleep met kabels. Gemakkelijk en snel.
Er zijn laadpalen met een enkele en met een dubbele stekker. Deze laatste voor het geval u twee auto’s heeft met elektrische aandrijving.

De stekker
De stekker is een heel belangrijke schakel om alles goed te laten verlopen.
Openbaar laden gebeurt altijd met een type 2 stekker, de zogenaamde Mennekes stekker, vernoemd naar de oprichter van het bedrijf die deze stekker heeft ontwikkeld. Het elektriciteit netwerk in Europese huizen is 3-fasen en zo kunt u met een stekker type 2 overal uw auto opladen, of het nu openbaar is of bij een woonhuis.

Voor snelladen (openbare laadpunten) en voor 1-fase aansluitingen zijn er aparte stekkers. Om met een stekker type 2 op een 1-fase aansluiting te kunnen laden, zijn er verloopstekkers om als een stekker type 1 te kunnen laden.

Hoe lang duurt het voordat mijn auto is opgeladen?
Dat hangt van een aantal factoren af:

Met een voorbeeld geven wij u het inzicht.
Stel u heeft een auto met een batterijpakket van 45kW en die moet volledig geladen worden. Daarnaast heeft u een woning met een elektrische installatie met 3-fasen (3x 16 Ampère) en een stekker type 2 (maximale capaciteit 7,4 kW per uur). De auto is in theorie geladen in iets meer dan zes uur.
In theorie, want de vraag is of uw elektrische installatie continu 7,4kW kan leveren. Dit wordt bepaald door het verbruik van andere apparaten in uw huis. Het kan dus ook langer duren als er momenten zijn dat uw installatie maximaal belast wordt.

Met load balancing wordt niet alleen gekeken wat er maximaal aan elektriciteit beschikbaar is, maar u kunt bij de meeste installaties ook instellen op welk moment uw auto geladen wordt. Bijvoorbeeld in de daluren en in de nacht zodat u van het voordelige elektriciteit tarief profiteert of de auto snel geladen wordt omdat de meeste apparatuur in huis dan uit staat.

Betaalt uw werkgever de energiekosten van uw auto?
Er zijn laadpalen die per laadbeurt het aantal geladen kW registreren en dit in een maandelijks overzicht op uw app of computer weergeven. Hiermee kunt u de kosten van energie bij uw werkgever declareren.

Wat kost elektrisch rijden aan brandstof?
Thuis of op de zaak uw auto opladen is het goedkoopst. Publiek laden kost meer en snelladen langs de snelweg (80% in bijvoorbeeld 20 minuten) kent de hoogste prijs per kW. Brandstof wordt snel duurder de laatste maanden en iedere berekening is een momentopname en daardoor snel achterhaald. Eerder hebben wij het voorbeeld van een auto met een batterijpakket van 45 kW gebruikt. Dat doen wij nu ook:

Stel u rijdt met uw auto 18.000 km per jaar. Een vergelijkbare benzineauto rijdt 1:14 en één liter benzine kost € 2,16. Een elektrische auto gebruikt ongeveer 1 kW per 5 kilometer en 1 kWh-prijs elektriciteit kost € 0,36. Een benzineauto heeft dus per jaar aan brandstofkosten € 2.777 en een elektrische auto jaarlijks € 1.296 brandstofkosten.
Een “tankbeurt” elektriciteit van 45kW kost € 16,20 en dan kunt u weer circa 225 kilometer rijden.

De tankpas en het buitenland
Met de tankpas kunt u onderweg gebruik maken van het publiek laden en het snelladen.
Er zijn veel tankpassen en de tarieven verschillen per laadpaal en per tankpas. U kunt bijvoorbeeld kiezen voor een pas met of zonder abonnement. Zonder abonnement betaalt u een starttarief per E-tankbeurt. Er zijn diverse elektrische auto bezitters die meerdere passen bij zich hebben en zonder abonnement E-tanken om op deze manier proberen goedkoop te tanken. De tarieven lopen fors uiteen.

Gaat u naar het buitenland, dan moet u goed opletten. Nederland en Noorwegen hebben een uitgebreid netwerk aan laadstations. In andere landen komen ook steeds meer laadpalen, maar kijk vooraf of en waar er palen zijn en met welke tankpas u kunt E-tanken.

De tankpas wordt bij een aantal bedrijven en typen ook gebruikt bij de thuislaadpaal.

Belangrijkste punten bij de aanschaf van een thuislaadpaal

Vindt u dit artikel interessant?

Bedankt voor uw mening
U kunt momenteel niet (meer) stemmen.

© 2024 De Koning Makelaars. Alle rechten voorbehouden