Een huis gekocht, en nu?

24/03/2021 - Nadat u de koopovereenkomst van uw nieuwe huis heeft ondertekend breekt er een mooie én drukke periode aan. Er kan al een hoop geregeld worden voordat de overdracht plaats vindt en u daadwerkelijk de eigenaar bent van het huis. We zetten de stappen voor u op een rij en geven praktische tips:

Hypotheek afronden

U heeft inmiddels gesprekken gevoerd met een financieel adviseur om de mogelijkheden voor de financiering van uw woning op een rij te zetten. Nu is het tijd om er ‘een klap op te geven’. De finale keuze voor de hypotheek en een eventueel overbruggingskrediet worden gemaakt, zodat alles op orde is op de dag van overdracht. De hypotheekakte zelf wordt tijdens de overdracht bij de notaris ondertekend.

Bewaar alle facturen van uw financiële dienstverleners goed. De bemiddelingskosten die worden gemaakt voor het verstrekken van uw hypotheek of lening zijn aftrekbaar van de belasting. 

Verzekeren

Ook is de tijd aangebroken om alle verzekeringen onder de loep te nemen. Als u al een eigen woning heeft, is het goed om na te gaan of voor de nieuwe woning de verzekeringen moeten worden aangepast. Wellicht is het voordeliger om van verzekeraar te wisselen.

Bij de aanschaf van een woning worden doorgaans de volgende verzekeringen afgesloten:

  • Opstalverzekering* – voor de materiële schade aan het huis;
  • Inboedelverzekering – voor de materiële schade aan spullen in het huis. Indien u al een inboedelvezekering heeft, zorgt u er dan voor dat u tijdelijk op twee adressen verzekerd bent, en na de verhuizing alleen op uw nieuwe adres. Dat is meteen een goed moment om te controleren of de hoogte van het verzekerde bedrag correspondeert met uw nieuwe inboedel;
  • Aansprakelijkheidsverzekering – regelt de aansprakelijkheid voor schade aan zaken en personen;
  • Overlijdensrisicoverzekering – in geval van overlijden wordt er een vastgesteld bedrag uitgekeerd aan partner of kinderen ter compensatie van het verlies aan inkomsten. De uitbetaling wordt vaak gebruikt om de hypotheek geheel of grotendeels af te lossen, zodat de maandlasten minder worden;
  • Woonlastenverzekering – bij arbeidsongeschiktheid of werkloosheid wordt een maandelijks bedrag uitgekeerd. Hier zijn vaak wel strenge voorwaarden aan verbonden en niet alle vormen van arbeidsongeschiktheid worden gedekt, dus lees de kleine lettertjes goed om te zien of deze verzekering bij u past;
  • Rechtsbijstandverzekering – dekt juridische hulp bij conflicten rondom eigendom en verbouwing.

*Let erop dat uw opstalverzekering ingaat op de dag van overdracht, zodat de woning nooit onverzekerd is.

Bekijk bij het afsluiten van de nieuwe woonverzekeringen meteen even of de andere verzekeringen nog up-to-date zijn. Misschien heeft u nog een doorlopende reis- of annuleringsverzekering, terwijl u voorlopig niet op vakantie gaat.

Verbouwplannen

Wilt u de woning verbouwen naar uw eigen smaak en wensen? Maak ruim voor de overdracht een keuze voor een aannemer, schilder en eventueel een architect, zodat zij de plannen kunnen voorbereiden en u zeker weet dat zij aan de slag kunnen zodra u de sleutel heeft. 

Gaat u duurzaam verbouwen? Check de subsidiemogelijkheden via de energiesubsidiewijzer van de Rijksoverheid. 

 



Inrichting

Nieuwe ronde nieuwe kansen… Gaat u ook meteen voor een nieuw interieur om van uw nieuwe huis een thuis te maken? De levertijd van sommige meubels kan langer zijn dan u zou verwachten. Het kan dan ook geen kwaad hier in een vroeg stadium al over na te denken.

Maak nog voor de overdracht een afspraak met de vorige bewoners. Misschien kunt u zaken die op maat gemaakt zijn van hen overnemen. Bovendien heeft u de gelegenheid om maten op te nemen, zodat u later niet voor verrassingen komt te staan.
 

Adres wijzigen

U kunt uw nieuwe adres vanaf vier weken voor de verhuizing tot vijf dagen erna opgeven bij de gemeente. Bent u te laat dan betaalt u een boete van maximaal € 325. 
De gemeente wijzigt uw adres in de Basisregistratie Personen (BRP), zodat overheidsinstanties u na uw verhuizing weten te vinden. Via de verhuisservice van PostNL geeft u eenvoudig uw adreswijziging door aan relevante bedrijven. Uw familie, vrienden en kennissen informeert u via een leuke verhuiskaart, per e-mail of WhatsApp. We raden sterk af om dit openbaar te doen via social media.

Gaat u verhuizen naar een andere gemeente? Houd er rekening mee dat niet alle overheidsdiensten vanzelf doorgaan. Zo moeten uitkeringen of diensten vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning opnieuw worden aangevraagd, omdat deze vanuit de gemeente zelf georganiseerd worden.

Gas, water, licht, telefonie en internet

U regelt ook de aansluitingen voor gas, water, licht, telefonie en internet van tevoren, zodat alles op de datum van verbouwing of verhuizing netjes is aangesloten. Verhuist u uw lopende contracten mee of sluit u nieuwe contracten af?

Met onze maandlastenmanager krijgt u inzicht in de voordeligste tarieven voor gas, water, licht, telefonie en internet. Bovendien sluit u de contracten in één keer razendsnel af.
 

Overdracht

De dag is aangebroken: u wordt officieel de eigenaar van uw nieuwe huis. Voordat de overdracht bij de notaris plaats vindt, inspecteert u nog één keer de woning met uw aankoopmakelaar om te controleren of aan alle afspraken is voldaan. Ook worden de meterstanden opgenomen.
Dan is het moment daar: bij de notaris ondertekent u de transportakte (ook leveringsakte genoemd) waarmee het huis uw eigendom wordt. Ook ontvangt u tijdens deze sessie de sleutels. Vervolgens ondertekent u bij de notaris de hypotheekakte.

Tot in detail weten wat er allemaal geregeld moet worden?

De Rijksoverheid heeft een uitgebreide checklist, afgestemd op uw situatie. De moeite waard om eens na te lopen. 

Deel deze pagina: